DotaceElektromobilita

Zaměstnanci v Česku zaplatí podnikatelům drahé elektromobily. Nové dotace jsou jen pro podnikatele

Zaměstnanci v Česku zaplatí podnikatelům drahé elektromobily. Nové dotace jsou jen pro podnikatele
Foto: Unsplash

Zájem Čechů o elektromobily zatím není velký, ale situaci by mohly změnit nové dotace. Ty umožňují podnikatelům snadněji pořídit nová elektroauta, jako jsou Tesla, BMW i4, nebo čínské elektrické vozy, které začínají být populární v Evropě. Odborníci však doporučují pečlivě zvážit všechny aspekty této investice.

Státní příspěvek na osobní elektromobil může dosáhnout až 200 tisíc korun bez DPH, zatímco na elektrický náklaďák nebo vůz na vodík může být dokonce až 300 tisíc bez DPH.

Dotace jsou určené výhradně pro podnikatele a stát na ně vyčlenil dvě miliardy korun. Právě tento fakt je trnem v oku řady lidí. Většina této částky je určena k nákupu nových vozidel, která musí být dodána do půl roku od prvního uvedení do provozu a nesmí mít najeto více než 6 000 kilometrů. Maximální pořizovací cena vozidla je stanovena na 1,5 milionu korun, což otevírá možnost výběru z různých elektromobilů.

Odborník na elektromobily Jan Staněk, kterého lidé znají na internetu pod pseudonymem Electro Dad, očekává zájem o špičkové vozy od Tesly, jako Model Y a faceliftovaný Model 3, ale také o vozy Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Hyundai Ioniq 6, nebo novou nošovickou elektrickou Konu. Nabídka zahrnuje i další značky, jako BMW, Mercedes, Ford, Volvo, Renault a čínské značky jako MG.

black metal stand on gray concrete road during daytime
Foto: Unsplash

Další část dotace, 300 milionů korun, je určena na pořízení nabíjecích stanic. Firma nebo podnikatel může získat až 50 tisíc korun na AC nabíječku a dokonce 150 tisíc korun na nejvýkonnější DC nabíječku.

Jaké jsou podmínky?

Podnikatelé, kteří si přejí využít této dotace, musí splnit určité podmínky. Podpora je určena malým, středním a velkým podnikům a nevztahuje se na soukromé subjekty. Firma nebo podnikatel musí podnikat minimálně poslední dva roky, nesmí mít dluhy, být v insolvenci nebo likvidaci a musí podnikat na území České republiky.

Dotace je poskytována prostřednictvím Národní rozvojové banky a leasingových společností. Klient si musí vzít úvěr u leasingové společnosti, protože program je postaven jako úvěr se zárukou a finančním příspěvkem. Národní rozvojová banka může uhradit až 70 procent nesplacené části úvěru, pokud klient přestane splácet.

Odborníci však upozorňují na několik podmínek a náročnost administrativy spojené s tímto dotačním programem. Žádosti jsou přijímány od 18. března 2024 a veškeré informace jsou přehledně dostupné na webu nrb.cz.

Odborníci upozorňují, že podobné finanční pobídky se pravděpodobně nedočká nepodnikající veřejnost, protože elektromobily jsou především pořizovány pro firemní flotily.

„Cesta, kterou zvolilo ministerstvo průmyslu a obchodu, má svá ALE.“ říká pro iDnes mluvčí značky KIA v ČR Kateřina Vaňková. „Tím hlavním je, že poskytování podpory se váže pouze na pořízení automobilu formou úvěru. Ne každý podnikatel využívá nebo chce využívat automobil kupovaný na dluh. Dejme lidem šanci, aby se rozhodovali sami, a ne aby to za ně dělal někdo jiný. Druhým velkým ALE je, že podpora se týká pouze podnikatelů. Stát by měl mít zájem, aby se elektromobilita rozšířila co nejvíce napříč společností. Jen tak na okraj. Česká republika vychází co do počtu prodaných elektromobilů na množství obyvatel jako druhá nejhůře hodnocená v Evropě. Je to mimo jiné i kvůli tomu, jak slabá je zatím jejich podpora. Většina zemí v Evropě, ale také USA a Čína to už pochopily a nějakou formu motivace k nákupu spustily.“

Petra Milcová z odboru komunikace Ministerstva průmyslu a obchodu ČR řekla: „Zvolená forma zajištěného úvěru s dotační složkou umožní poskytnout podporu co nejširšímu okruhu potenciálních žadatelů, tedy i těm, kteří nedisponují dostatkem vlastních zdrojů. Díky této formě dochází také k výraznému snížení administrativní zátěže žadatelů oproti standardní žádosti o poskytnutí dotace. Tím, že úvěry budou zajištěny zárukou Národní rozvojové banky, umožní úvěrujícím institucím poskytnout výhodnější úvěrové podmínky (oproti standardním úvěrům bez záruky), a tedy i úrokové zatížení bude nižší, a nedojde tak k výraznějšímu snížení celkové výhody obdržené dotační složky,“ jak uvádí iDnes.

Výše příspěvku na pořízení elektromobilů podle kategorií:


• Kategorie M1 (osobní elektromobil) – příspěvek max. 200 tisíc Kč/vozidlo
• Kategorie N1 (lehký užitkový elektromobil do 3,5 tuny) – příspěvek max. 250 tisíc Kč/vozidlo
• Kategorie N2 (lehký užitkový elektromobil nad 3,5 tuny) a FCEV (vodíkový vůz) – příspěvek max. 300 tisíc Kč/vozidlo

Cena nového osobního elektromobilu z kategorie M1 nesmí přesáhnout 1,5 milionu. Pro další kategorie se limit navyšuje na 2 u N1, respektive 2,5 milionu korun u N2.

Zdroje

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!

Autor článku

Internetový publicista. Zajímám se o energetiku, dotační programy v Česku a také o obnovitelné zdroje energie, ve kterých vidím obrovskou budoucnost pro naše lidstvo.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

16 − = 7

Partneři