eFotovoltaika.cz

Fotovoltaika nezávisle, přehledně a srozumitelně.

Elektromobilita

Nový pohled na elektromobily: poslouží jako zdroj energie pro domácnosti

Nový pohled na elektromobily: poslouží jako zdroj energie pro domácnosti
Ilustrační foto: Shutterstock

Austrálie by se v těchto dnech měla dočkat dlouho očekávaných dodávek obousměrných nabíječek pro elektromobily, které budou znamenat revoluci ve způsobu, jakým nad elektrickými vozy uvažujeme. Mohou totiž vyřešit jeden z největších problémů fotovoltaiky, kterým je nestálost dodávek energie v důsledku střídání dne a noci. Australský server ABC News zveřejnil rozsáhlou analýzu, ve které popsal princip této nové technologické koncepce.

Baterie elektromobilů skýtají nevyužitý potenciál

Domácnosti, které využívají pro svůj provoz střešní fotovoltaické panely, musí na noční hodiny řešit ukládání dostatečného množství energie nebo její alternativní zdroj (nejčastěji z distribuční sítě). Moderní elektromobily ale mohou zajímavým způsobem promluvit do způsobu, jak skladovat elektřinu a využít jí k provozu domácnosti v době, kdy slunce nesvítí.

Baterie elektromobilu mívají přibližně třikrát až čtyřikrát větší kapacitu, než klasická domácí baterie pro fotovoltaiku. [2, 3]

Dlouhodobě se přitom ukazuje, že majitelé s elektromobily denně najedou v průměru jen 50 km [4], což je obecně méně než zhruba osmina možného dojezdu. Většinu času pak tráví vozidla na parkovištích v místě bydliště nebo zaměstnání.

Foto: Shutterstock

Akumulátory lze nabíjet, ale i vybíjet podle potřeby

Díky vysoké kapacitě tvoří elektromobily ideální alternativní úložiště energie ze střešních solárních panelů. V době intenzivního slunečního svitu generuje fotovoltaika dostatek proudu jak pro provoz domácnosti, tak i pro dobití vozidla. V nočních hodinách se pak energie z baterií auta může spotřebovávat k hrazení spotřeby domácnosti a dům tak prakticky nemusí být napojen na veřejnou rozvodnou síť a funguje soběstačně.

Tento systém nabíjení a vybíjení elektromobilů může dodávat proud do domácností (vehicle-to-home, V2H), ale také nadbytek energie pouštět do sítě (vehicle-to-grid, V2G). Výhledově by to mohlo umožnit využití maximální kapacity instalovaných solárních panelů během dne a snížení spotřeby energie z konvenčních a neekologických zdrojů v průběhu noci nejen v jednotlivých domácnostech, ale i na celostátní úrovni.

Obousměrná nabíječka a kompatibilní elektromobil jsou levná alternativa

Speciální obousměrná nabíječka, která dokáže baterii elektromobilu kontrolovaně nabíjet i vybíjet, stojí momentálně kolem 10.000 USD. Předpokládá se však, že cena bude v příštích letech výrazně klesat, jak se tato technologie stane běžnější a dostupnější. I při současných pořizovacích nákladech je ale levnější, než velké domácí baterie. Když vezmeme v potaz, že elektromobil umožňuje uložit až čtyřnásobné množství energie, je hned jasné, která varianta se v přepočtu na kapacitu vyplatí víc.

Do budoucna také mohou majitelé elektrických vozidel vydělávat na připojení V2G, při kterém bude baterie jejich elektromobilu sloužit jako součást stabilizace elektrické rozvodné sítě při snížených dodávkách proudu z fotovoltaiky. Pokud bude takto připojených elektromobilů jednoho dne dostatek, mohou poskytnout kapacitu pro uložení elektřiny i na celonoční provoz. Jde tedy o důležitý krok k čisté energetice s nulovými emisemi, oproštěné od spalování fosilních paliv v tepelných elektrárnách.

Foto: Shutterstock

Firmy s velkým vozovým parkem umožní čistší energetický mix

Na území Austrálie jsou momentálně jen dvě značky elektromobilů kompatibilní s technologií obousměrných nabíječek. Jde o Nissan Leaf a plug-in hybridy od výrobce Mitsubishi. Počet dostupných typů bude ale zcela jistě stoupat. Obrovský potenciál pro využití elektromobilů coby úložišť čisté energie z fotovoltaiky budou mít hlavně firemní vozové parky

Největší australské společnosti vlastní celé stovky vozů, které jsou v provozu jen v pracovní době přibližně od 9:00 do 17:00 a pak stojí někde zaparkované po zbytek dne i celou noc. Baterie těchto aut by se přitom mohly nabít ze střešních solárních panelů a pak uvolnit proud do rozvodné sítě ve chvíli, kdy stoupne poptávka, ale slunce už nesvítí. Platby ze strany energetických společností za V2G připojení elektromobilů by přitom mohly být pro firmy velmi zajímavým zdrojem příjmů.

Elektromobil už nebude primárně dopravní prostředek, nýbrž akumulátor

Výrobci obousměrných nabíječek i elektromobilů podporujících funkce V2H a V2G se nechali slyšet, že v příštích letech nás čeká úplná změna pohledu na elektrické vozy. Protože auta jsou pouze 10 % času v pohybu, zatímco 90 % času zůstávají někde zaparkovaná, budou se při každé příležitosti plnit čistou energií z fotovoltaiky (případně z větrných elektráren). A tuto energii pak uvolní při provozu domácnosti svého majitele, nebo poslouží za úplatu jako součást většího akumulačního celku.

Austrálie dělá propagací této technologie významný krok ke snižování emisí skleníkových plynů. Paradoxně může být výhodou, že na území tohoto kontinentu jezdí zatím necelých 30,000 elektrických a hybridních vozů. Trh totiž není nasycený a je tu dost prostoru pro nové modely, schopné provozu v režimu V2H i V2G.

Zdroje

  1. https://www.abc.net.au/news/science/2022-02-14/electric-vehicle-first-ev-chargers-v2g-v2h-to-arrive-australia/100811130
  2. https://ev-database.org/cheatsheet/useable-battery-capacity-electric-car
  3. https://www.solarchoice.net.au/blog/residential-solar-battery-system-sizing-quick-guide/
  4. https://www.researchgate.net/figure/Distribution-of-distance-driven-per-vehicle-day-on-days-when-the-vehicle-was-driven_fig5_279853330

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!

Autor článku

Absolventka Mendelovy univerzity v Brně, která se zabývá udržitelnými vztahy mezi lidmi a jejich životním prostředím. “Věřím, že moderní technologie jsou perspektivnější, jakmile respektují základní přírodní zákony a snaží se fungovat v souladu s prostředím, místo aby vyžadovaly násilné zásahy do krajiny a působily ekologické škody.”

1 comment

  1. O technologii V2G se na konferencích hovoří už 10 let, ale žádné elektrické auto tuto základní funkci nenabízí. Nisan Leaf nabizel možnost dokoupení drahé krabice která umožnňvala využití elektrické energie pro připojení domu. Kia EV6 a Ioniq5 umožnňují V2H – mají zabudovaný 3,5 KW měnič. Funkce V2G a V2H by měla být povinná pro všechna elektrická auta. Tak jsem zvědav, kdy funkci V2G a V2H budou podporovat i další značky a cena obousměrného walboxu nebude 10.000 USD.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Antispam 18 − 16 =