Elektromobilita

První vysokorychlostní vlak čistě na solární energii. Kde se bude prohánět?

První vysokorychlostní vlak čistě na solární energii. Kde se bude prohánět?
Foto: Unsplash

Kalifornskou sítí vysokorychlostních vlaků, jež bude využívat více než 1 200 kilometrů kolejí, se má prohánět první vysokorychlostní vlak na světě, který bude jezdit výhradně na sluneční energii. Celý projekt byl schválen již v roce 2008, přičemž jeho celkové náklady byly vyčísleny na 700 miliard korun. Avšak od té doby projekt stagnoval a náklady vzrostly téměř čtyřnásobně. Svou glosu si neodpustil ani Elon Musk, když jej nazval nejdražším vlakovým projektem v přepočtu na jeden kilometr.

Minulý měsíc, 15 let od prvotního oznámení projektu, však Kalifornský úřad pro vysokorychlostní železnice potvrdil, že vlak jezdící výhradně na solární energii bude společně s prvními částmi trasy skutečně postaven. Stane se tedy součástí nového revolučního dopravního systému spojujícího západní pobřeží USA s Vancouverem v Kanadě. Projíždět bude kupříkladu i Las Vegas.

Co bude vlak potřebovat, aby mohl fungovat ze solární energie?

K pohonu vlaku bude zapotřebí celkem 44 megawattů energie. Ta bude muset být generována 220 hektary solárních panelů – to odpovídá velikosti přibližně 300 fotbalových hřišť. Tento inovativní vlak bude také osazen palubními elektrickými bateriemi schopnými uchovat až 62 megawatthodin solární energie.

Velká část této energie bude využita pouze k pohonu vlaku, který podle odhadů dosáhne maximální rychlosti kolem 354 km/h. Velká část energie nicméně bude také zapotřebí k tomu, aby se vlak dokázal popasovat s nevyzpytatelným kalifornským klimatem a aby se udržel v pohybu i pokud místní veřejné sítě selžou. Výstavba trati pro tento vysokorychlostní solární vlak byla rozdělena do 10 fází, přičemž v současné době je ve výstavbě již 191,5 kilometrů kolejí.

Vlak by měl být v provozu nejpozději do konce tohoto desetiletí

A jak to vypadá s pracemi na samotném solárním vlaku? Práce na něm by měly odstartovat do roku 2026, aby mohlo být garantováno, že vše bude nachystáno do roku 2030. Proč právě do tohoto data? Jedná se o rok, na nějž je naplánováno prvotní otevření počátečního úseku této americké solární železnice. Nicméně vlak není momentálně pouze na papíře, ale jeho maketa v plném měřítku je vystavena v Sacramentu před Kalifornským muzeem státního kapitolu.

Jak to vypadá se solárními železnicemi v Evropě? Momentálně neexistuje žádná rozsáhlejší vysokorychlostní železnice plně poháněna obnovitelnými zdroji. Nicméně v Německu i Anglii se již pracuje na obdobných projektech. HS1 – vysokorychlostní železnice spojující Londýn, Kent a tunel pod Lamanšským průlivem je na dobré cestě stát se první britskou železnicí, která bude jezdit výhradně na obnovitelné zdroje energie.

Zdroje

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!

Autor článku

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

31 − = 26

Partneři