Nový návrh zákona v Kalifornii umožní elektromobilům stát se záložním zdrojem energie pro kalifornskou energetickou síť v případě nouze. Odborníci ovšem tvrdí, že tato myšlenka, ačkoli slibná, stále musí překonat některé technologické překážky. A varují, že nařízení, které formulovala senátorka Nancy Skinnerová, by mohlo vést ke zvýšení cen za elektromobily.
Podle návrhu by všechny nové elektromobily prodávané v Kalifornii od roku 2027 musely mít schopnost jak ukládat, tak odesílat energii do sítě. Návrh již prošel výborem senátu. Desítky environmentálních, zdravotních a komunitních skupin ho podporují, jak uvádí server Scientificamerican.com, zatímco největší výrobci automobilů jsou proti.
Cílem návrhu je poskytnout Kalifornii elektřinu ve dnech, kdy jsou zdroje omezené. Již nyní se Kalifornie ubírá cestou automobilové elektrifikace a to s cílem mít do roku 2030 na svých silnicích 8 milionů vozidel emitující přesně nulové emise. Je však nutné zdůraznit, že elektromobil může jezdit „bezemisně“ pouze za předpokladu, že elektřina, kterou byla baterie nabita, pocházela rovněž z bezemisních zdrojů.
V současnosti se na kalifornských silnicích nachází přibližně 40 procent všech prodaných elektromobilů v USA. Avšak odborná veřejnost tvrdí, že je potřeba ještě více pracovat na tom, aby byly elektromobily připraveny k odesílání energie do sítě. Jeden z hlavních problémů spočívá v tom, že elektromobily mohou poskytnout stejnosměrný proud, ale energie posílaná do sítě musí být střídavá. Konverze musí buď proběhnout v samotném vozidle, nebo v adaptéru na stěně.
Zástupci automobilek jsou skeptičtí
Požadavek, aby všechny elektromobily byly k dispozici pro obousměrné nabíjení — jak je formulováno v projednávané právní úpravě — by zvýšil jejich cenu o několik stovek dolarů, uvedl Gil Tal, ředitel Centra pro výzkum elektromobilů na Kalifornské univerzitě v Davisu.
Další možností je použití vybavení známého jako nabíječka s funkcí propojení sítě a vozidla. Avšak to by bylo o několik tisíc dolarů dražší, podle Tala. Navíc automobilky používají různé technologie nabíjení, takže není žádný univerzální adaptér. Také neexistují žádné současné regulační stimuly pro řidiče, aby posílali energii zpět do sítě. Obavy ohledně bezpečnosti jsou také důležité, uvedl Andrew Meintz, hlavní inženýr pro nabíjení elektromobilů a sítě v Národní laboratoři pro obnovitelnou energii.
V každé rozvinuté zemi platí, že jakýkoli měnič připojený k síti potřebuje splňovat patřičné certifikace, kterým předchází důkladné testování. Je nutné mít jistotu, že podobná zařízení budou dostatečně bezpečná, aby nedocházelo k úrazům elektrickým proudem nebo dokonce k požárům.
Vhodnou sortou vozidel na podobnou „službu“ by mohly být flotily vozidel komerčního i veřejného sektoru, jejichž používání a nabíjení je z povahy věci v zásadě plánovatelné. Daleko více, než v případě individuálních majitelů osobních aut.
Několik automobilových výrobců se i přes skepsi přeci jen pustilo do příprav na obousměrné nabíjení. Mezi ně patří například Nissan Leaf a Ford F-150 Lightning. Nissan již v září loňského roku oznámil, že elektromobil Nissan Leaf modelových let 2013 a pozdějších je připraven k obousměrnému nabíjení pomocí zařízení Fermata Energy. Nissan však neuvádí, kolik energie je možné poslat zpět do sítě.
Ford F-150 Lightning se momentálně zaměřuje na poskytování záložní energie pro domácnosti, nikoli pro síť. Podle společnosti Ford může elektromobil F-150 Lightning napájet domácnost po dobu až tří dnů v případě výpadku napájení nebo až deseti dnů s omezeným využíváním energie.
Tesla plánuje, že všechny své automobily budou schopny obousměrného nabíjení „během příštího modelového roku“, uvedla Skinnerová na slyšení senátního výboru pro energii, služby a komunikace. Elektromobily od Tesla by mohly být připraveny, protože provozují uzavřený systém, kde společnost vyrábí jak elektromobily, tak nabíječky.
Někteří zastánci elektromobilů se však staví proti nařízením, jako je to obsažené v předloženém kalifornském zákoně. „Zavedení tohoto opatření do roku 2027 – což by znamenalo, že inženýrské práce musí začít nyní – zvyšuje zbytečně náklady na přínos, o kterém nevíme, zda je reálný,“ řekl Orville Thomas, ředitel státní politiky organizace CalStart, neziskové organizace prosazující čistou dopravu.
Závěrem
Diskutovaná právní úprava má v tuto chvíli ještě spoustu nevyřešených otazníků. Každopádně koncept je to v zásadě velmi zajímavý a kdo ví, možná se něco podobného stane standardem do budoucna i v dalších zemích.