Jeden z nejvýznamnějších průlomů v oblasti baterií za poslední roky oznámil největší výrobce baterií na světě CATL. Novou „kondenzovanou“ baterii s kapacitou 500 Wh/kg, která má být letos uvedena do hromadné výroby, představili na velkolepé konferenci věnované elektromobilitě.
„Fungování kondenzovaných baterií přinese éru univerzální elektrifikace námořní, pozemní a letecké dopravy, otevře větší možnosti pro rozvoj průmyslu a přispěje k dosažení cílů globální uhlíkové neutrality dříve,“ uvedla společnost v prezentaci na Auto Shanghai.
Nová kondenzovaná baterie CATL bude mít téměř dvojnásobnou energickou hustotu oproti článkům Tesla 4680, jejichž úroveň energetické hustoty 272-296 Wh/kg je podle současných standardů velmi vysoká.
Šéf vědeckého týmu CATL Wu Kai říká, že kondenzovaná baterie integruje řadu inovativních technologií, včetně ultravysokoenergetických katodových materiálů, inovativních anodových materiálů, separátorů a výrobních procesů, nabízí vynikající výkon při nabíjení a vybíjení a dobrý bezpečnostní výkon.
Nová technologie podle něj překonává omezení, která dlouhodobě brzdila rozvoj bateriového sektoru, a otevírá novou éru elektrifikace zaměřenou na vysokou bezpečnost a nízkou váhu.
Během prezentace uvedla společnost CATL, že spolupracuje se svými partnery na vývoji elektrických cestovních letadel, která budou odpovídat standardům letectví a budou testována podle bezpečnostních a kvalitativních požadavků letectví.
Kromě letadel společnost CATL uvádí, že brzy uvede na trh i verzi kondenzovaných baterií pro automobilový průmysl, která bude odpovídat standardům automobilového průmyslu a také bude uvedena do hromadné výroby v průběhu tohoto roku.
Baterie s energetickou hustotou 500 Wh/kg umožní elektrifikaci osobních letadel
V roce 2020 Elon Musk řekl: „Elektrifikace létání začne být zajímavá, jakmile dosáhnete 400 Wh/kg.“ Tehdy předpověděl, že to bude možné do roku 2023.
1/ Why does Musk keep hinting at his excitement for an electric jet?
— Sam Korus (@skorusARK) August 24, 2020
In the past he has said that electric flight starts to get interesting once you hit 400wh/kg https://t.co/eHL9ibS5Le
Oznámení, které tento týden obletělo svět, potvrzuje a dokonce překračuje Muskovu předpověď, že tato úroveň energetické hustoty bude v současné době komerčně možná.
Dříve v tomto měsíci Argonne oznámilo novou bateriovou technologii s energetickou hustotou dokonce 1200 Wh/kg, ale tato technologie zatím není připravena na masovou výrobu.
„S dalším vývojem očekáváme, že náš nový design lithium-vzdušné baterie dosáhne rekordní energetické hustoty 1200 watt-hodin na kilogram,“ řekl vědec z Argonne Larry Curtiss. „To je téměř čtyřikrát lepší než u lithium-iontových baterií.“
Ačkoli v posledních měsících došlo k mnoha průlomům v oblasti vysokohustotových baterií, mnoho z těchto technologií je teprve v plenkách a budou trvat mnoho let, než dosáhnou hromadné výroby (pokud vůbec k ní někdy dojde).
To, co dělá oznámení společnosti CATL tento týden opravdu průlomovým, je skutečnost, že kondenzovaná baterie bude uvedena do hromadné výroby již letos.