Elektromobilita

Vozidla se spalovacími motory se přestanou prodávat nejpozději do roku 2025, doufá norská vláda

Vozidla se spalovacími motory se přestanou prodávat nejpozději do roku 2025, doufá norská vláda
Foto: Shutterstock

Severská země prosadila elektromobilitu pomocí řady propojených opatření, díky kterým překonala mýty o vysokých cenách a neekonomickém provozu elektricky poháněných aut. Norsko se soustředí zároveň na propagaci akumulátorových vozidel (BEV) i na odrazování spotřebitelů od tradičních spalovacích motorů.

Cíle pro rok 2030 naplnilo Norsko už loni

Mezinárodní agentura pro energii (IEA) navrhla jako dosažitelný cíl zvýšení podílu elektromobilů na všech nově registrovaných vozidlech hranici 60 % do roku 2030. Norsko ale tuto ambiciózní hranici překonalo už nyní a to navíc se značnou rezervou!

V roce 2021 tvořily z nově registrovaných norských aut 65 % plně bateriové vozy (BEV) a dalších 28 % vozy s kombinovaným pohonem (z toho 22 % plug-in hybridy). Data shromáždil Robbie Andrew z Centra pro mezinárodní výzkum klimatu v Oslu (Centre for International Climate Research in Oslo – CICERO).

Norská vláda doufá, že vozidla se spalovacími motory se přestanou díky nastaveným znevýhodněním prodávat nejpozději do roku 2025. Podle studie v časopisu Motor, který vydává norská asociace vlastníků automobilů, roste trend elektromobility tak rychle, že by mohl prodej historicky posledního auta s konvenčním motorem proběhnout dokonce už v dubnu 2022.

Foto: Shutterstock

Změnu automobilového trhu zažehla vláda

Za účelem prosazení elektromobility a snížení emisí uhlíkových plynů v dopravě zavedlo Norsko více než tucet promyšlených opatření. Robbie Andrew uvádí některé daně, dotace a předpisy, které majitele elektrických vozidel zvýhodňují:

  • osvobození od DPH a mýtného pro bateriová auta
  • nižší poplatky za parkování
  • snížená roční daň z vlastnictví
  • levnější převozy na trajektech.

Kromě aktivní podpory pro elektromobilitu se také administrativa snaží odrazovat spotřebitele od nákupu tradičních aut s benzínovými a dieselovými motory, například zvýšenou registrační daní v závislosti na množství produkovaných emisí.

Norsko nechalo zbytek Evropy daleko za sebou

V roce 2020 dosáhla severská velmoc elektromobility výsledků, ke kterým se ostatní evropské země nedokázaly ani zdaleka přiblížit. Zatímco v Norsku bylo tou dobou 54 % nově registrovaných aut na elektrický pohon, na druhou příčku se vyškrábal Island s pouhými 26 % a za ním Nizozemí s 23 % elektromobilů.

Vzestupný trend však zažívá elektromobilita v celé Evropě, i když s pomalejším nástupem. Konkrétně mezi lety 2019 a 2020 se podařilo navýšit celoevropské registrace nových vozidel na elektrický pohon z 3,5 % na nadějných 11 %.

Foto: Shutterstock

Poptávka po ropných produktech klesá jen pomalu

Spotřeba benzínu a nafty navzdory oblíbenosti elektromobilů klesá jen pomalu. Je to dané tím, že značnou část vozidel na norských silnicích tvoří stále ještě starší modely aut se spalovacími motory. A nejspíš ještě dlouho z provozu nezmizí. 

Ze statistického hlediska je sice patrný propad poptávky po ropných produktech v roce 2020, ale analytici ho připisují spíš pandemii Covidu-19, než boomu elektromobility.

Zdroje

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!

Autor článku

Absolventka Mendelovy univerzity v Brně, která se zabývá udržitelnými vztahy mezi lidmi a jejich životním prostředím. “Věřím, že moderní technologie jsou perspektivnější, jakmile respektují základní přírodní zákony a snaží se fungovat v souladu s prostředím, místo aby vyžadovaly násilné zásahy do krajiny a působily ekologické škody.”

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

8 + 1 =

Partneři