Měly být vozidly budoucnosti. Představovaly ekologicky šetrnější variace. Jenže teď se ukázala jejich velká slabina. Svět začíná bojovat s nedostatky energií, na některých místech proto lidem doporučují nenabíjet elektromobily. A jinde dokonce rovnou vypínají nabíječky. Čeká nás scénář, se kterým se už seznamují v Kalifornii a Číně?
Hrozí Kalifornii elektrokolaps?
Kalifornie je specifický americký stát. Nepotkáte zde příliš „typických Američanů“ s notnou nadváhou. V Kalifornii spíše spatříte sportovce v plavečkách, jak korzují pobřežím na bruslích.
Zdravý životní styl je zde posedlostí a to se odráží i na dopravě. Právě Kalifornie je státem, kde je nejvíce elektromobilů, se spalovacími motory to mají rozdělené již skoro půl na půl. Jenže toto prosluněné pobřeží nyní sužují opravdu silná vedra, teploty překračují i čtyřicítky.
Obyvatelé Kalifornie tak více využívají například klimatizace, což notně zatěžuje tamní distribuční soustavu. I u nich bylo doporučeno, aby lidé mírnili nastavení a aby korigovali teplotu na 25 °C. Ani to ovšem nestačí, proto je Kaliforňanům doporučováno, aby odpoledne (konkrétně mezi čtvrtou a devátou hodinou) nenabíjeli elektromobily.
Snížení spotřeby energie tak může pomoci předejít reálné hrozbě jménem blackout ve vypjaté době. Jestli to pomůže, je otázka. Pokud lidé nebudou dodržovat doporučení, těžko Kalifornii vyjde plán, kdy si vytyčila, že v roce 2035 budou nově prodané vozy smět být pouze 100% bezemisní.
Tip: Na internetu se objevilo vtipné video, kde majitel vozidla značky Tesla řeší problém s vybitou baterií za pomocí nafty a klasického dieslového generátoru, který vozí s sebou v kufru:
Inu, pokrok zdá se nezastavíme.
Čína zavedla striktní zákazy nabíjení elektromobilů
Razantnější Čína na to šla tvrdě, jak zveřejnil server Bloomberg. I ona se musí potýkat s teplotami přesahující čtyřicítky. Kvůli suchu a nedostatku vody tato země o miliardě obyvatel dokonce uzavírá obchody a výjimkou nejsou ani dobíjecí stanice. Což je problém, protože spousta tamních majitelů elektromobilů nemá doma k dispozici přístup k nabíjení a jsou závislí na tom veřejném.
Je to tak hořký „dárek“ k červencovému milníku, kdy Čína zaznamenala 10 milionů elektromobilů na silnicích. A to se se spalujícími vedry zatím potýká jen jih země. Už dříve Čína řešila problémy s nadměrným množstvím vozidel, běžná cesta do práce představovala dobu strávenou v kolonách. Auto se tak stalo i pojízdnou kanceláří.
Postiženou skupinou se stávají i taxikáři. Ti dříve bojovali právě s čekáním v kolonách, takže neměli tolik kšeftů, nyní je omezují i hodinové fronty na dostupné nabíjecí stojany. Jak se zdá, i Čína bude muset přehodnotit své vize, kdy plánovala, že v roce 2025 budou její silnice brázdit z poloviny již elektromobily.
A samozřejmě se nabízí otázka, jak se tento nový fenomén dotkne i zbytku celého světa. Že by spalovací motory zažily renesanci?
Co na tom komentovat? Vždyť bylo od začátku jasné, jak to musí skončit. Ideologie nad realitou může vyhrát jen dočasně, zvláště když ideologii šíří zpovykané děti, blázni, naivové, skuteční pitomci a opravdoví šmejdi.
At se na to EU dobre diva, ceka ji to taky😀!
Je to jako se vsim, energetika se nesmi upnout na jedno medium. Ani jenom plyn, ani jenom atom, ani jenom solary a vetrniky. V doprave je to stejny. Jedinou schudnou cestou je diversifikace. Kdyz jeden ze zdroju nekdy vypadne(neni palivo do atom elektraren😳) tak to MUZOU ostatni zdroje dorovnat, byt treba za zviseniou cenu, ale neni tma!
Kdepak ty loňské sněhy jsou Čína nařídila dolům zvýšit produkci a je po problému v EU začala recese no a je energie zase dost.