Press ESC to close

Indie s nulovými emisemi do roku 2070?

V současnosti je Indie v celosvětovém žebříčku znečišťovatelů ovzduší na třetím místě, hned po Číně a Spojených státech amerických. Na Konferenci OSN o změně klimatu 2021 v Glasgow (COP21) však zazněl ambiciózní plán na snížení emisí skleníkových plynů, přičemž by se Indie začala do roku 2070 plně spoléhat na obnovitelné a čisté zdroje energie.

Indický premiér Naréndra Dámodardás Módí ostatní účastníky summitu překvapil, když představil sebevědomý plán své země na postupné snížení emisí na úplnou nulu. V současnosti se totiž většina energetiky v jeho zemi opírá o uhelné elektrárny, výrazně se využívají i ropné produkty, doprava je postavená na spalovacích motorech a ani průmysl nebyl budován s velkými ohledy na ekologické dopady.

Zelená energie nahradí spalování uhlí

V současnosti tvoří obnovitelné zdroje v Indii zhruba 25 % celkové instalované energetické kapacity, což odpovídá výkonu 97 GW. Pro dosažení vytyčených cílů bude třeba toto číslo výrazně zvýšit.

Kapacita fotovoltaických elektráren se má vyšplhat na 1,689 GW do roku 2050 a pak na 5,630 GW v roce 2070. Větrné elektrárny by měly kapacitně stoupat rovněž, a to na 557 GW do roku 2050 a celkových 1,792 GW v roce 2070. Počítá se přitom i s celkovým růstem spotřeby.

Tyto změny by měly umožnit snížení produkce energie spalováním uhlí mezi lety 2040 až 2060 o 99 %.

Z krátkodobého hlediska, konkrétně do roku 2030, se slovy premiéra Naréndry Módího země zavázala zvýšit kapacitu obnovitelných zdrojů na 500 GW (to odpovídá více než pětinásobku současného stavu), a to ze 60 % za pomoci solární energie.

Čistý vodík namísto benzínu a nafty

V průmyslu a dopravě chce Indie zredukovat produkci oxidu uhličitého o 1 miliardu tun do konce dekády. To představuje pokles emisí skleníkových plynů oproti současnosti o 45 %.

Tamní Rada pro energii, životní prostředí a vodu se sídlem v Dillí dospěla k závěru, že pro dosažení nulových emisí musí do roku 2070 narůst podíl elektromobilů v osobní dopravě na 84 %, v nákladní dopravě pak na 79 %.

Zbytek vozidel bude muset využívat vodíkový pohon namísto klasických benzínových a dieselových motorů. Spotřeba ropy by pak měla v dopravě a průmyslu klesnout mezi lety 2050 a 2070 o 90 %.

Cena za zelenou Indii

Odhadované náklady na celou přeměnu Indie v bezemisní zemi jsou horentní. Celková suma je samozřejmě ovlivněná i dlouholetým časovým horizontem, ale i tak při současném kurzu odpovídá přibližně 13.000 miliardám amerických dolarů (tj. 13 bilionů USD).

Zároveň se kromě snižování emisí snaží indická vláda podpořit znovuzalesnění území, aby nové plochy pralesů zajistily postupné čištění atmosféry od již vyprodukovaného oxidu uhličitého. Navrácení uhlíku zpět do biomasy je totiž nedílnou součástí boje proti klimatické změně.

Jana Lacková

Absolventka Mendelovy univerzity v Brně, která se zabývá udržitelnými vztahy mezi lidmi a jejich životním prostředím. “Věřím, že moderní technologie jsou perspektivnější, jakmile respektují základní přírodní zákony a snaží se fungovat v souladu s prostředím, místo aby vyžadovaly násilné zásahy do krajiny a působily ekologické škody.”

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

22 − 21 =

eFotovoltaika.cz je nezávislý odborný on-line magazín, jehož cílem je nestranně informovat společnost o novinkách v oblasti fotovoltaiky, elektromobility, obnovitelných zdrojích energie, energetice jako takové a dalších zajímavých tématech spojených s technologickou, ekonomickou a politickou sférou.

O webu / Kontakty