Elektromobilita

Majitelé elektromobilů budou moci opravdu jezdit zdarma i u nás. Příznivci spalovacích motorů nadšeni nebudou

Majitelé elektromobilů budou moci opravdu jezdit zdarma i u nás. Příznivci spalovacích motorů nadšeni nebudou
Foto: Shutterstock

Elektromobilita je v současné době jedním z nejdiskutovanějších témat v oblasti dopravy a životního prostředí. Elektromobily se stávají stále populárnějšími a mnoho zemí se snaží podporovat jejich výrobu a používání prostřednictvím různých programů a dotací. Elektromobilita je ale zároveň také do jisté míry kontroverzním tématem, který rezonuje napříč společností. Moc se ale nemluví o tom, že elektromobily mohou jezdit úplně zdarma. Tuhle výhodu auta se spalovacím motorem nenabídnou nikdy nikomu.

Proč je elektromobilita kontroverzní?

Elektromobilita je kontroverzní z několika důvodů. Zaprvé, někteří lidé se obávají vysokých nákladů spojených s nákupem elektromobilu a nedostatečné nabíjecí infrastruktury. Za druhé, někteří kritici tvrdí, že elektromobily nejsou dostatečně ekologické, protože stále závisí na elektrické energii, která může být vyráběna z fosilních paliv. Navíc výroba baterií pro elektromobily může mít negativní dopad na životní prostředí.

Dalším důvodem kontroverze je vliv elektromobility na tradiční automobilový průmysl a zaměstnanost v něm. Vzhledem k tomu, že elektromobily mají méně součástek a jsou méně náročné na údržbu, může dojít ke ztrátě pracovních míst v sektoru výroby a oprav automobilů. Inovace ale nezastavíme.

Nejekologičtější způsob provozování elektromobilu? Nabíjením z fotovoltaiky

Jezdit autem zadarmo? Sen snad každého řidiče. S elektromobilitou je to ale reálný scénář. Jak na to? Pořiďte si fotovoltaickou elektrárnu na svůj dům a vyrobené přebytky nespotřebované energie v domácnosti směřujte k dobíjení svého elektromobilu.

Je to docela jednoduché a žádné skryté triky v tom nejsou. Jasně, investice do fotovoltaické elektrárny není nejmenší, ale k dispozici máme dotace, takže celková velikost investice do fotovoltaiky je zhruba o 50 % ponížena.

Elektřinu, kterou vyrobí vaše fotovoltaická elektrárna a kterou nebudete schopni spotřebovat ve své domácnosti, můžete díky systémům, jako je např. A-Z ROUTER, nakonfigurovat k přímému nabíjení elektromobilu, je však vhodné pořídit si také domácí nabíjecí stanici pro elektromobil. Ideálně takovou, která dokáže detekovat celkovou aktuální energetickou bilanci ve vaší domácnosti a optimalizovat tak velikost výkonu, kterým lze elektromobil nabíjet, aniž by mohlo dojít například ke shozením jističů v domácnosti (elektromobily mohou mít opravdu velký odběr při nabíjení, proto je potřeba je nabíjet sofistikovanými způsoby prostřednictvím chytrých wallboxů).

Nabíjecí stanice s funkcí dynamického řízení odběru jsou navíc také zvýhodněny dotací!

V přeneseném významu lze říct, že váš elektromobil může jezdit zcela zdarma na „sluneční pohon“. Nezní to skvěle?

Závěrem

Žabomyší války mezi příznivci spalovacích motorů a příznivci moderních elektromobilů asi jen tak neskončí. Nicméně majitelé rodinných domů s fotovoltaikou a s elektromobilem mají obrovskou výhodu, svůj elektromobil mohou nabíjet ze slunce a jezdit tak zdarma.

Elektromobilita přináší výzvy, ale také příležitosti pro ekologickou a udržitelnou budoucnost dopravy. Je důležité provádět neustálé inovace a investovat do výzkumu a vývoje, aby elektromobilita mohla plně využít svůj potenciál a stát se přijatelnou alternativou k tradičním vozidlům se spalovacím motorem.

Co si o tom myslíte vy? Dejte vědět v komentářích.

Zdroje

  • https://novazelenausporam.cz/rodinne-domy/
  • „The Pros and Cons of Electric Vehicles“ (Za a proti elektromobilům), Forbes
  • „Electric cars: environmental panacea or dashed hope?“ (Elektromobily: ekologická panacea nebo zmařená naděje?), The Guardian
  • „Are electric cars really the future?“ (Jsou elektromobily skutečně budoucností?), BBC News
  • „The Pros and Cons of Electric Cars“ (Za a proti elektromobilům), Consumer Reports
  • „Electric Vehicles and Employment“ (Elektromobily a zaměstnanost), International Labour Organization

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!

Autor článku

Internetový publicista. Zajímám se o energetiku, dotační programy v Česku a také o obnovitelné zdroje energie, ve kterých vidím obrovskou budoucnost pro naše lidstvo.

30 comments

  1. Naprostý nesmysl, zpoplatnění musí přijít, stát bude rozvojem elektromobility přicházet o spotřební daň a DPH z pohonných hmot. Vzhledem k sumě peněz, určitě nebudou elektromobility jezdit zdarma….

    1. A nabíjet budou během dne, v noci jezdit. A aby toho nebylo málo, tak přes zimu chodit pěšky, protože budou rádi, když pokryjí spotřebu domácnosti. Minimálně u nás na Vysočině.

        1. Jasně, až na to, že většina domácích FVE má baterii s kapacitou kolem 10-13 kWh a baterie v elektromobilu má kolem 90 kWh. Večer přijedete domů, date nabít auto, baterie FVE se vyždímá a auto je pořád vybité a vy berete elektřinu ze sítě.

  2. Neskutečná demagogie. Tohle je novinář? Zdarma, jo, pořiďte si za statisíce fotovoltaiku, k tomu nějaké doplňky (wallbox apod.) a pak dobíjejte zdarma. Předpokládám, že on už to tak dělá.

  3. Ano ideální je mít elektromobily dva, jeden nabíjet a druhým jezdit. A pak to zase vystřídat. a na zimu třetí auto na spalovací motor. To funguje skvěle.

  4. Takže si za milion koupím elektromobil, za 300 000 soláry a pak budu jezdit zdarma dokud mi nezdechne baterie v elekromobilu. A to se vyplatí, ne?

  5. Kolik tak asi stojí vybudovat solární elektrárnu v dom od píky. No dejme tomu 1 Mil. kč. Plovina z toho je na dotace. Dobře, tak 500 000 kč. Elektromobil bude o dalších cca 500 000 kč dražší než běžné auto. Dobře zaplatím tedy 1 mil. kč, abych mohl jezdit zadarmo a měl v domě elektřinu (zadarmo?).
    Otázka zní, za jak dlouho se taková investice vrátí?
    V běžném domě, vytápěném na el. by byly měsíční náklady tak 8 000 kč
    U běžného auta, kdo jezdí průměrně, by dal za benzín cca 2 500 kč/ měsíc.
    Tedy 10 500 x 12 = 126 000,- za rok
    500 : 126 = 4
    Investice se vrátí za 4 roky a pak už je to zase jiný příběh o tom, jak je nákladné tyto technologie udržovat a jakou mají životnost.
    Ale zdá se, že by se to mohlo vyplatit

  6. Mam rok starou Kugu, plugin, neco pres 870k…. 15kwh baterka…Dobijeni jen 3,7kw/h… Na to nase courani okolo komina (90% jizd) parada.. Na delsi cesty je tam 2,5atmo, tam se baterka vyuzije na kolony, prujezdy mestem apod. Funguje to dobre… Az poresim par panelu, tak to bude zdarma a bez smradu.

  7. Totální zelená demagogie člověka, který si asi koupil nebo chce koupit autíčko na baterky a teď se chce obhájit. Už jen ten argument — elektromobily mají méně součástek a jsou méně náročné na údržbu — je blbost. Hmotnost baterií totiž způsobuje daleko větší opotřebení podvozku, takže, co ušetří majitel na výměně oleje, to zase prodělá na pneumatikách, nápravách čepech a tlumičích. Výrobce má totiž jen dvě cesty kompenzace té zbytečné váhy . Buď udělá bytelný podvozek aby to vydrželo roky a dostane se na prodejní cenu prémiovek, kterou nikdo bez značkového loga nekoupí, nebo udělá auto,které přežije záruku a pak si majiteli v servisu trhej vlasy. O té hlouposti dobíjení a ježdění zadarmo, ani nemluvím. Domácí systém fotovoltaiky má 10kW a méně. To je hranice, kterou běžná domácnost spotřebuje za den pro svůj bězný provoz takže přebytků pro nabíjení auta bude mimo letní měsíce úplné minimum a to ještě v poledne, kdy je každý normální člověk v práci.
    Kdo si chce elektromobil pořídit ať si ho klidně koupí, já mu to neberu. Může na křižovatkách sekat před kočkama udivujícím zrychlením z nuly na sto….. pardon, vlastně z nuly na třicet, protože to je příští cíl zelených mozků. Zelených bezmozků, kvůli kterým celý tenhle tyjátr ničí Evropu.

  8. Já vám prozradím novinku. Žádný elektromobil nejezdí zdarma. I ty panely na střeše a dráty a chytrý krabičky stojí pomalu stejně, jako nový auto. Tak si to připočítejte k nákladům na km, a vyjde vám optimální řešení rodinné mobility: TDI a TSI..

  9. Autor zcela postrádá i ta minima z technického vzdělání. Nejspíš je absolventem nějaké VŠ Korektní. Obvykle se s autem vyjíždí ráno a vrací se odpoledne, nebo až večer. Nevím, jak ho bude autor přes noc nabíjet přes soláry. Chybí nějaké údaje o potřebném dobíjecím výkonu a potřebné ploše střechy. Aby třeba nebyla potřeba plocha jako fotbalové hřiště.
    A nebo jsem to zblbnul já. Do práce se bude chodit v noci a přes den si potom v klídku nabijeme auto. Jo, asi tak nějak to bude.

  10. Podle stejné logiky: Na zahradě si nechte udělat ropný vrt, postavte malou rafinerii a budete i se spalovacím motorem jezdit zadarmo. Přebytky nafty můžete prodávat přes ulici… 😀

  11. Přes den, když slunce svítí a auto by se mohlo nabíjet, je se mnou v práci. Přes noc, když jsem s ním doma, jak na potvoru slunce nesvítí, aby mi auto nabíjelo. A v zimě panely neutáhnou ani ledničku.

  12. Nejčastěji jsou na střechách instalované panely s výkonem kolem 10kW, o tom na kolik dokážou nabít baterii auta když spotřeba je průměrně 14-18kW/ 100 km si každý muže spočítat. Ale grátis provoz to asi nebude.

  13. Jo, pokud nepoužíváte mozek, klidně budete tvrdit, že můžete jezdit s elektromobilem zdarma. :-)))
    O Červené Karkulce je stejně hezká pohádka, jako tvrzení o ježdění zdarma. A to je asi tak všechno.

  14. Ten člověk absolutně neví, o čem píše. Mám obojí a nabíjím ze sítě, když je elektřina třeba 2 Kč za 1kWh. Když je elektřina drahá, tak prodávám. FVE rozhodně auto nenabije.

  15. S těmi instalovanými výkony u fotovoltaiky trochu šetřete. V klimatických podmínkách České republiky je účinnost fotovoltaiky okolo 12 %.

  16. Autor článku lže. Už teď některé státy zavadí daň z elektromobilu kvůli výpadku daní z paliv a v EU se to řeší samozřejmě též a vypadá to že se bude platit za ujeté kilometry i když si doma nabijete zdarma zaplatíte za ujeté kilometry. To je realita žádná doprava zdarma nebude a nebude to vůbec levné bude to daleko dražšší než auto na fosilní paliva.

  17. Tohle je ale kardinální nesmysl. I kdybych připustil, že autor je jen elektrikář, což o sobě tvrdí, tak by mohl tušit, za jak dlouho dobije auto 100kwh auto fotovoltaickou elektrárnou.
    Tedy závěr – autor článku zcela jistě nerozumí elektrice a pokud ano, tak nerozumí autům a jejich uživatelům. Rozhodně ne do té míry, že by o tom měl psát články a zkoušet někomu radit v energetice.
    Autorem uvažovaný scénář znamená, že bude elektroauto pracovat v režimu týden nepřetržitě na nabíječce krmené soláry za letního období a potom se jednorázově vybije jízdou. V zimě ten scénář znamená tři-čtyři týdny na nabíječce ze soláru a pak jednorázově vybít jízdou.
    Co jsem si tak povšiml, tak většina lidí autem ráno odjede a večer či odpoledne přijede.
    To už bych kousnul spíš, kdyby autor přišel s nějakou jurodivou myšlenkou domácí vývojky vodíku.

  18. Naprosto sobecký komentář typu „já mám rodinný dům, kdo je víc“, který ignoruje všechny obyvatele sídlišť (kde byt často stojí víc než jinde dům); při schopnostech autora tipuju, že ten dům stejně zdědil. Na sídlištích není ani místo k zaparkování, o nabíjení se mluvit nedá vůbec; optimistům, kteří hlásají, že to půjde z lamp, doporučuji: podívejte se, kolik jich je a kolik je aut.
    Elektromobilita znamená, že sídliště přejdou zpět na MHD jako kdysi za socíku. Nebo budou chodit pěšky.

  19. lol, dobrej blabol, rekl bych ze pokud v ceste za jezdeni elektro „zdarma“ stoji: poridit si barak cca 15M-20M Kc (tesne okoli prahy aspon), poridit si FVE za min 500k Kc a elektro auto za min 1.2M, tak oboji je uz s tim barakem na urovni, ze to v budgetu moc nepoznam :-)). Dalsi problem trochu nastava, ze FVE prebytky jsou casto jednotky kWh a to jen kdyz sviti, coz se nemusi kryt s potrebou jizdy autem a zaroven jednotky kWh denne nejsou pri spotrebe 20-25 kWh/100km pomalu ani na cestu pro rohliky do nejblizsiho supermarketu. Pomijim dalsi problemy jako uctovani FVE po fazich, potreba v nasich koncinach draheho asymetrickeho menice, atd. Ja s 10y starym dieselem jezdim pod 2kc/km (jezdim kazdy den do centra mhd a jinak mam nekolik moto), s elektro je to nyni minimalne stejna castka. Na barak se mi FEV nevyplati (navratnost tragicka pri spotrebe 5-6 kWh elektriny denne vcetne prani a suseni) a u zatepleneho baraku 130m2 mam v pohode stale plyn kotel (cca za energie 25k kc rocne, ted ve stropu stale smesnych 45k kc). Z uvedenych castek je jasne, ze porizeni elektroauta a FVE je ekonomicky nesmysl. Smysl to ma pro toho komu se to libi a ma volny penize, tj. fetis jen a pouze. Na to mam nastesti jine drahe konicky, takze dekuji nechci

  20. Teda tady je ale příspěvků od inteligentních lidí, co o tom ví opravdu hodně a jen ty jejich názory jsou správné a proto to utvrzují nadávkami.
    Hele. Sedněte do těch svých zrezivělých fábií a vyjeďte na sraz „Česko na prvním místě“.
    Sraz máte zde :
    Umístěný špendlík
    https://maps.app.goo.gl/RJJKfZCkasscahxj6
    K čemu je vysoká škola, když máte vysokou školu života!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

86 − 78 =

Partneři