Elektromobila hýbe světem. Klimatické závazky západního světa mají jasný cíl. Snižovat emise škodlivých skleníkových plynů. Jedním z klíčových segmentů, který má k tomuto cíli přispět, je elektromobilita. Spolu s pořízením vlastního elektromobilu je pro majitele rodinných domů často nezbytné pořídit si i nabíjecí stanici, neboli wallbox, který dnes už koupíte i v supermarketu. Proč si ale nekupovat obyčejný wallbox z obchodních řetězců?
Řetězce lákají na vlastní wallboxy, jsou to ale vyhozené peníze
Dnes už není problém koupit si v klasickém supermarketu i na nabíjecí stanici pro elektromobily. Lidé z odborné praxe ale varují. Obyčejné nabíjejí stanice pro elektromobily moc parády neudělají. Ba naopak, jsou to skoro vyhozené peníze. Chybí jim totiž klíčové vlastnosti.
Proč jít do kvalitního wallboxu
Obyčejné wallboxy z řetězců nedisponují funkcemi zajišťující optimalizaci nabíjení vozidla dle aktuální energetické bilance ve vaší domácnosti. Připojíte-li svůj elektromobil k levnému wallboxu a začnete-li nabíjet, elektromobil je schopen si “vzít” tak velký proud (v závislosti na výkonu tzv. palubní nabíječky), který bez problémů dokáže shodit jističe ve Vaší domácnosti. Obzvlášť máte-li v provozu další spotřebiče, které přirozeně odebírají také proud. A to není zrovna dvakrát pohodlné nabíjení elektromobilu, že?
Levné nabíječky “z obchoďáků” dnes už dokáží nabídnout několik režimů nabíjecího výkonu, takže existuje možnost spočítat si, jak velkým proudem můžete nabíjet elektromobil, abyste si k tomu mohli ještě zapnout troubu a třeba i rychlovarnou konvici. Jenže komu by se do něčeho podobného chtělo?
Inteligentní řešení ovšem existují, v supermarketu je ale nenajdete.
Co očekávat od profesionální nabíjecí stanice?
Moderní wallboxy výše zmíněný problém umí řešit. Dokonce i v Česku existují firmy, které s úspěchem dodávají nabíjecí stanice pro elektromobily na trh. Jedná se například o A-Z CHARGER Crystal nebo A-Z CHARGER Cube, které dokáží kontinuálně měřit celkovou energetickou bilanci vaší domácnosti a dynamicky přizpůsobovat velikost odběru dobíjeného elektromobilu tak, aby nikdy nedošlo ke shození jističů a tedy k jakémukoliv omezení pohodlí provozování domácnosti. Podobnou funkci nabízí i zahraniční výrobci jako Enelion nebo Solax, které jsou rovněž k dostání na českém trhu. Pohodlné možnosti nabíjení elektromobilu tedy existují, jen je nehledejte v supermarketu.
Chcete-li své vozidlo pohodlně nabíjet dostatečným výkon a k tomu si v troubě upéct koláč, uvařit si kávu a chladit svou domácnost v horký letní den prostřednictvím klimatizace, pak s levnými wallboxy moc nepochodíte, nicméně sofistikovaná a pohodlná řešení, za která si samozřejmě připlatíte, nabízí opravdový komfort.
Tip: Na pořízení dobíjecí stanice pro elektromobily jsou vypsány dotace z programu Nová zelená úsporám. Podporovány jsou pouze dobíjecí stanice, které mají funkci řízení odběru elektřiny při dobíjení elektromobilu z elektrorozvodné sítě dle sjednaného maximálního příkonu, což výše zmíněné produkty splňují. Výše podpory je 30 000 Kč na jeden dobíjecí bod a lze podpořit maximálně 2 dobíjecí body na jeden rodinný dům. Ale pozor. Stávající podmínky Nová zelená úsporám platí jen do konce června. Od září naběhnou nová pravidla dotací NZÚ, kde bude podpořen pouze jeden nabíjecí bod a navíc již nebude dotace 10.000 Kč za současnou instalaci fotovoltaické elektrárny + nabíječky!
Pokud to myslíte s ekologií vážně, zvažte fotovoltaiku
Provozovat elektromobil opravdu bezemisně, tedy čistě bez závislosti na energii vznikající spalováním fosilních paliv, je ale možné jen za předpokladu, že elektřina, kterou je baterie vozidla nabíjená, musí pocházet z obnovitelných zdrojů, jako je například slunce.
Pořízením vlastní fotovoltaické elektrárny na střechu svého domu můžete i díky výhodným dotacím na fotovoltaiku získat opravdu ekologický obnovitelný zdroj elektřiny nejen pro svou nemovitost, ale i pro svůj elektromobil.
Lidé často namítají, že v zimě když potřebují topit, fotovoltaika příliš nepomůže. To je sice pravda, ale od jara do podzimu máte stabilní zdroj elektřiny, který v závislosti na počtu instalovaných solárních panelů dokáže vygenerovat elektřinu, se kterou v pohodě dokážete svou domácnost zásobit elektřinou zdarma po celý den. A večer? Pořiďte si baterii a v pohodě si vystačíte i na večerní provoz domácnosti s vlastní elektřinou, kterou jste si vyrobili přes den.
A v létě? V létě zpravidla vyrobíte tolik elektřiny (opět v závislosti na počtu instalovaných panelů a tedy celkového výkonu), že lze nespotřebované přebytky směřovat pohodlně k dobíjení baterie elektromobilu a můžete dokonce i jezdit na sluníčko. Pravda, ne nepřetržitě, ale jen do určité míry. I to je ale příjemné zlevnění ceny za osobní automobilovou přepravu.
Závěrem
Pevně věříme, že se do budoucna dostaneme do situace, kdy ceny elektromobilů budou natolik dostupné, že se bude jednat o jedinou možnou alternativu k současným spalovacím motorům, kterým budou konkurovat i cenově.