Elektromobilita

Nevídaný pokrok v elektromobilitě na spadnutí. Nová baterie od Toyoty slibuje nabíjení do 10 minut a dojezd 1200 km

Nevídaný pokrok v elektromobilitě na spadnutí. Nová baterie od Toyoty slibuje nabíjení do 10 minut a dojezd 1200 km
Ilustrační foto: Unsplash

Svět elektromobility se neustále posouvá kupředu doslova mílovými kroky. Značka Toyota, která má na svém kontě obrovskou řadu patentů, byla dlouhou dobu kritizována za řekněme svou zdrženlivost vůči elektromobilitě, překvapila nejednoho automobilového nadšence.

Když Toyota v minulém měsíci oznámila novou strategii pro segment elektromobility, už tehdy vzbudila menší pozdvižení. Zásadní inovace v oblasti bateriových úložišť pro elektromobilitu na sebe ale nenechala dlouho čekat. Tedy alespoň prozatím prostřednictvím sebevědomého prohlášení.

S nově oznámeným technologickým průlomem by mělo dojít k rapidnímu poklesu hmotnosti, velikosti, ale i ceny bateriového úložiště. O kolik? Prý rovnou na polovinu!

V červenci letošního roku společnost uvedla, že zjednodušila výrobu materiálu používaného k výrobě pevných baterií a uvítala objev jako významný skok vpřed, který by mohl dramaticky zkrátit dobu nabíjení a zvýšit dojezd. „U našich kapalných i pevných baterií se snažíme drasticky změnit situaci, kdy jsou současné baterie příliš velké, těžké a drahé. Pokud jde o potenciál, zaměříme se na snížení všech těchto faktorů na polovinu,“ řekl Keiji Kaita, prezident výzkumného a vývojového centra Toyota pro uhlíkovou neutralitu.

Dodal, že jeho společnost vyvinula způsoby, jak učinit baterie odolnějšími, a věřil, že nyní dokáže vyrobit polovodičovou baterii s dosahem 1200 km (745 mil), která by se mohla nabít za 10 minut nebo méně a její výroba by byla jednodušší než jak je tomu u běžné lithium-iontové baterie.

Informované publikum si ale je jistě vědomo, že cesta mezi laboratorními výsledky a uvedením objevů do praxe, bývá dlouhá, proto i my radíme zůstat zatím v klidu a čekat, zda se skutečně podaří tyto slibné objevy úspěšně uvést do výroby.

David Bailey, profesor podnikové ekonomie na univerzitě v Birminghamu, řekl listu The Guardian, že pokud jsou tvrzení Toyoty přesná, mohl by to být mezník pro budoucnost elektromobilů. „Často dochází k průlomům ve fázi prototypů, ale pak je obtížné je uvést do reálného provozu. Pokud se jedná o skutečný průlom, mohlo by to změnit hru – do značné míry by se jednalo o svatý grál bateriových elektrovozidel.“

S vodíkem to automobilka ještě nezvládá

Navzdory tomuto nejnovějšímu oznámení Toyota stále věnuje značné prostředky na vývoj technologie vodíkových palivových článků. Společnost minulý měsíc uvedla, že založí vodíkovou továrnu na další vývoj technologie palivových článků, zejména pro komerční zákazníky. Mercedes nedávno oznámil, že vyrábí elektrické autobusy, které mají na palubě prodlužovače dojezdu na palivové články dodávané Toyotou. Společnost říká, že těžištěm jejího vodíkového úsilí budou trhy v Japonsku, Číně a Evropě.

„Budeme pracovat na plné komercializaci, jak pokročíme s těmito iniciativami. Systém nové generace dosáhne 37% snížení nákladů díky technologickému pokroku, objemové efektivitě a lokalizaci. Pokud navíc ve spolupráci s partnery obdržíme nabídku na 200 000 kusů v roce 2030, budeme schopni snížit náklady o 50 % a generovat solidní zisk a zároveň splnit očekávání mnoha našich zákazníků a vlád,“ říká Toyota.

Závěrem

„Pokrok nezastavíš.“ Zda se společnosti Toyota podaří převést tyto slibné technologické pokroky do praxe, je zatím ve hvězdách. Toyota evidentně a možná i překvapivě mění svůj kurz a tím dodává kredibilitu celému segmentu elektromobility. Pro zavedené a tradiční výrobce není snadné změnit orientaci směrem k elektromobilitě. Současná doba však hovoří vcelku jasně. Elektromobilita je cesta, kterou se naše společnost bude ubírat, ať se nám to líbí nebo ne.

Zdroje

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!

Autor článku

Internetový publicista. Zajímám se o energetiku, dotační programy v Česku a také o obnovitelné zdroje energie, ve kterých vidím obrovskou budoucnost pro naše lidstvo.

9 comments

  1. Jen zdvořilý dotaz : znají pachatelé podobných prohlášení aspoň Ohmův zákon ? Tohle zapojit do sítě, vyskáčí kabely ze země až do elektrárny.

    1. Prdlajs. Kapacita zmíněné baterie vychází na nějakých 180kWh, to znamená že k jejímu nabití z 0 na 100% za deset minut je potřeba nabíjecí výkon lehce přes 1MW. Elektrotahače mají už v provozu nabíjecí kabel schopný přenést i 3MW, takže pohoda 🙂

  2. Už vidím ty sídliště kdy každých pár metrů vedle chodníku bude veřejná nabíjeci stanice pro elektroauto a jakmile přijdou všichni lidé z práce tak to tam naráz ve 14:30 píchnou aniž by vyhodili pojistky… Jsem z mnalého města 33 000 obyvatel a máme 5 sídlišť sídliště kde každá rodina už nemá jen 1 auto ale minimálně 2… a kapacity na parkování prostě nejsou tak nevím jak by tohle mohlo fungovat.

  3. Žádné nabíjecí stanice tam nebudou. Už teď chybí na sídlištích parkovací místa pro obyvatele. Dříve projektovali na 21 bytů 8 parkovacích míst. Dnes je na 21 bytů 21 parkovacích míst málo. Někde musí parkovat rozvoz obědů, opravář výtahů, doktor a návštěvy. Takže všichni ruší klepače, lavičky a dětské prolézačky. Naproti si SVJ odhlasovalo nové členy statutárního orgánu. Ti nás oslovili s návrhem, že odkoupí část našeho pozemku, aby si mohli rozšířit parkoviště a slavnostně přísahali, že tam budeme moci také parkovat. Zamítli jsme to s odůvodněním, že sami řešíme stížnosti na nedostatek parkovacích míst. Taktéž nelogicky zní proč by jsme jim měli prodávat náš pozemek, aby jsme na něm mohli parkovat. Také jsme je uklidnili, že jsme kdysi začínali úplně stejně a v archivu budou mít naši osm let starou žádost o odkup jejich části pozemku pro účely parkování. S projektantem jsme řešili fotovoltaiku na střeše. Ohledně nabíjecích stanic mi řekl, že se musí zrušit každé třetí parkovací místo! To je -33%!!! Budou dvě auta – nabíječka – dvě auta – nabíječka. Navíc to označil za blbost. Stačí přestávka v hokeju, nebo fotbalu a nám se hroutí síť. Všichni utíkají zapnout rychlovarnou konvici. V síti je pokles o 15V, kmitočet jde pod 49 Hz a teď to začínáme dodávat i do sousedních soustav. S Němcama si navzájem promíjíme smluvní pokuty, protože oni mají ten samý problém a dodávají to jindy k nám. A teď si představte, jak o přestávce všichni zapnou konvici a třetina lidí poběží strčit auto na nabíječku.

  4. A navíc kurňa veverky došly! Už nejsou!
    Takže řešením je jen miniaturní jaderný zdroj,ale ten ještě není-nedošel!
    Ps a čs pošta za to nemůže!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

− 2 = 4

Partneři